In dit artikel
ERIKS adviseert en beheert tijdelijk magazijn voor én tijdens shutdown bij chemisch bedrijf
Om de kwaliteit van processen en producten te waarborgen, moeten productielijnen nu en dan noodgedwongen onderhoudswerken ondergaan. Onze klant, een chemisch bedrijf gespecialiseerd in kunststoffen, plande een shutdown van meerdere weken voor een uitgebreid onderhoud. De vertrouwde methoden, een centraal magazijn en Vendor Managed Inventory’s, zouden daarvoor tekortschieten. ERIKS bedacht een logistieke oplossing die niets aan het toeval overliet!
De klant
Onze klant is een Duits bedrijf met Belgische productie-eenheden die polymeren en kunststoffen produceren, voor uiteenlopende markten zoals de bouw-, elektronica- en automobielsector. Vanuit meer dan 50 sites wereldwijd ontwikkelt het chemiebedrijf producten met een minimale milieu-impact. Deze producent is steeds op zoek naar mogelijkheden om verder te vernieuwen en verduurzamen.
De uitdaging
Dankzij een jarenlange samenwerking met ERIKS was onze klant goed vertrouwd met grijpvoorraden voor dagelijkse behoeften. Wanneer tijdens ons maandelijkse overleg ter sprake kwam dat een shutdown van 6 weken gepland stond, kaarten we aan dat de gekende set-up niet zou volstaan. Het centrale magazijn van de klant en zijn reguliere VMI-magazijnen waren immers beperkt toegankelijk en zouden tijdverlies met zich meebrengen gedurende de shutdown. Hoe beheren we de voorraad optimaal voor én tijdens de shutdown? Een vraag waarop ERIKS maar al te graag een antwoord op formuleerde!
De oplossing
We spitsten het basisconcept van een VMI toe op de specifieke noden van een shutdown. Concreet richtten we in onderling overleg een aparte, tijdelijke grijpvoorraad in met de nodige individuele componenten en werkpakketten. Dit voorraadbeheer op maat speelde bovendien naadloos in op de verschillende betrokken partijen zoals contractoren die hiermee vlot 24/7 toegang kregen tot de gewenste kwaliteitsmaterialen. Toegevoegde waarde van ERIKS? Onze ondersteuning stopte niet bij het initiëren van een aparte, tijdelijke grijpvoorraad en begeleiding van de inhoud. We boden ook on-site versterking via wekelijkse aanwezigheid in de voorbereidingsfase en maar liefst twee bezoeken per week tijdens de shutdown.
Het resultaat
In eerste instantie genoot onze klant met de custom grijpvoorraad van tijdswinst dankzij het inkrimpen van wandelafstanden en de eenvoudigere bestelprocedures. Door geen gebruik te maken van het centraal magazijn of de regulier VMI’s, maar apart te werken, werden de daar gemaakte kosten eenvoudig te consulteren en rapporteren. Omdat onze klant een ander project had lopen dat verlengd werd, werd besloten de set-up langer dan 6 weken aan te houden omdat die uitblonk in efficiëntie. Verheugd dat we ook in de toekomst mogen ondersteunen in de groei van onze klant door middel van ons uitgebreid productaanbod en allround support.
Wilt u ook een VMI laten opzetten?
Een VMI laten inrichten met een ruim gamma van bouten en moeren tot isolatiematerialen en flensafdichtingen? ERIKS buigt zich over een oplossing op maat van je chemie-, voedings- of staalbedrijf.
Contacteer onze adviseurs via onderstaand formulier
Meld je aan voor onze nieuwsbrief:
Voor het laatste nieuws en updates uit de industrie.